FAQ – Corona og biblioteket

Gentofte Bibliotekerne er midlertidigt lukket fra den 9. december 2020 og foreløbig til og med den 7. februar 2021.

Alle arrangementer på alle biblioteker er aflyst eller udskudt foreløbig til og med den 7. februar 2021.

Her finder du svar på de oftest stillede spørgsmål – opdateret den 15. januar 2021.
 

Kan jeg stadig låne og aflevere materialer på biblioteket?

Ja, Gentofte Hovedbibliotek har ekstraordinært åbent for selvbetjent aflevering og afhentning af reserveringer. Vær dog opmærksom på, muligheden for udlån og aflevering af bøger og andre materialer er tiltænkt forsknings- og undervisningsbrug.

Der vil være ekstraordinært åbent alle hverdage fra kl. 13:00 til kl. 17:00. Du skal have din reservationsmeddelelse, dit sundhedskort og din pinkode med.

Læs mere om den ekstraordinære åbningstid for afhentning og aflevering af materialer her på vores hjemmeside.
 

Jeg vil gerne reservere bøger eller andre materialer – hvad skal jeg være opmærksom på?

Man kan godt reservere materiale, som kan afhentes i den ekstraordinære, selvbetjente åbningstid på Gentofte Hovedbibliotek, når materialet er klar.

Myndighederne beder bibliotekerne gøre opmærksom på, at den ekstraordinære åbningstid er tiltænkt udlån og aflevering af bøger og andre materialer til forsknings- og undervisningsbrug.

Du kan altid sætte dine reserveringer på pause.  Det kan du gøre i din lånerstatus, når du er logget ind på vores hjemmeside.
 

Kan jeg hente reserveringer andre steder end på Gentofte Hovedbibliotek?

Nej. Det er kun Hovedbiblioteket, der har ekstraordinært åbent. Bibliotekerne i Dyssegård, Gentoftegade, Jægersborg, Ordrup og Vangede er fortsat lukkede. Har du reserveringer, der står klar til dig på et bydelsbibliotek, vil de kunne hentes på Gentofte Hovedbibliotek.

Dine bøger står til dig i 14 dage fra den dag, du modtager en besked om, at materialet er klar. Har du ikke brug for dit materiale, beder vi dig om at slette din reservation. Det kan du gøre via appen Biblioteket eller når du er logget ind på vores hjemmeside.

Læs mere om dine reserveringer under nedlukningsperioden her på vores hjemmeside.

Læs mere om appen Biblioteket her på vores hjemmeside.
 

Jeg har en reservering til afhentning, hvad gør jeg?

Du kan hente din reservering i den ekstraordinære, selvbetjente åbningstid på Gentofte Hovedbibliotek. Her skal du have dit sundhedskort og din pinkode klar. Vær opmærksom på, at der kan forekomme kø i det fri.

Har du ikke længere brug for dit materiale, du har reserveret, så beder vi dig om at slette din reservation. Det kan du gøre via appen Biblioteket eller når du er logget ind på vores hjemmeside.
 

Hvor mange dage står min reservering klar til mig?

I forbindelse med, at nedlukningen af bibliotekerne blev forlænget foreløbig frem til og med den 7. februar 2021, har vi kun plads til din reservering i 14 dage fra den dag, du modtager reservationsmeddelelsen fra os. Efter de 14 dage vil din reservering blive annulleret.

Har du ikke længere brug for din reservering, så beder vi dig om at slette den. Det letter vores arbejde rigtig meget. Du kan slette reserveringer via appen Biblioteket eller via din lånerstatus under "Min side", når du er logget ind på vores hjemmeside.
 

Får jeg bøde for sen aflevering?

Nej, du får ikke gebyr i lukkeperioden og foreløbig til og med den 7. marts 2021.  Når biblioteket åbner igen, har du 30 dage til at aflevere dine materialer uden at få gebyr.

Får du notifikationer fra Biblioteket-appen omkring, at du snart skal aflevere dine materialer eller at du har fået gebyr for at have overskredet afleveringsfristen, kan du se bort fra disse. Du vil ikke få pålagt gebyr da nedlukningen af biblioteket er en ekstraordinær situation og du kan vente med at aflevere dine materialer til biblioteket åbner igen.
 

Jeg står i kø til et materiale, hvad gør jeg?

Det er altid en god idé at tjekke sin lånerstatus og evt. forlænge din interessedato, hvis du fortsat ønsker materialet. Du kan samtidig slette reserveringer, du ikke længere har brug for. Du kan bruge appen Biblioteket eller logge ind i din lånerstatus på vores hjemmeside.
 

Jeg har billet til en workshop eller et arrangement som nu er aflyst. Skal jeg gøre noget?

Nej, du vil blive kontaktet direkte, hvis du har betalt for en billet. Enkelte aktiviteter afvikles digitalt.

Hold dig opdateret her i arrangementsoversigten.
 

Jeg får bragt materialer ud med Biblioteket Kommer, vil dette fortsat være en mulighed?

Ja. Ordningen Biblioteket Kommer opretholdes for de borgere, der er tilmeldt denne.
 

Hvad er mine muligheder for at bruge biblioteket hjemmefra?

Du kan stadig låne e-bøger, netlydbøger og streame film.

Få overblikket over dine muligheder her på vores hjemmeside.
 

Fik du ikke svar på dit spørgsmål her på siden?

Så kan du sende en mail til bibliotek@gentofte.dk. Vi bestræber os på at besvare dit spørgsmål inden for ca. 24 timer. Du kan også ringe på 3998 5800 – tast 3 for personlig betjening - alle hverdage fra kl. 10:00 til 15:00.

Tjek bibliotekets ekstraordinære åbningstider her på vores hjemmeside.

Læs mere om den ekstraordinære åbningstid for afhentning og aflevering af materialer her på vores hjemmeside.