Børn og unge

Alle ord tæller: Børstes rim og remser

Børn kan lide lyde og ord, som lyder sjove. Når vi synger, rimer og siger remser med børn, er rytmen med til at styrke sproget. Rytmen i sproget giver god mulighed for at sætte bevægelser og fagter på sange, rim og remser og på den måde få kroppen med.

Af Kajsa Nerud

Børn lærer med krop og sanser. Gode børnerim ruller af tungen, de er sjove, overraskende og er med til at lege sproget ind, også hos de allermindste. 

Alle ord tæller

En række nye og gamle rim og remser er klar til de yngste og deres voksne på Minisjang. Der er både nye og klassiske rim og remser. De nye rim handler om hverdagssituationer, som børn og deres voksne kender til - eller vil komme til at kende til - fra deres hverdag. Her finder I blandt andet Okker gokker gummiklokker og Hvem er det, der banker? Blandt de nye finder I fx remserne Hep to og Pøller, bum-bum, kaka, lort.

Alle ord tæller er DRs 3-årige læseindsats, der vil skabe bedre forudsætninger for gode læseoplevelser ​ og derigennem styrke læselysten og læsekulturen for danske børn i alderen 1-14 år. 

Projektet er støttet af TrygFonden og produceret i samarbejde med Syddansk Universitet, TrygFondens Børneforskningscenter, Center for Undervisningsmidler, Enact:Lab og Centralbibliotekerne.