faq

FAQ: Betaling af gebyr eller erstatninger

Opkrævning af gebyrer og andre mellemværender er fra den 15. august 2022 flyttet til Gentofte Kommunes centrale opkrævningsafdeling. Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål i den forbindelse.

Hvorfor er opkrævningen overgået til kommunen?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af kommunernes bibliotekssystem. Funktionerne findes allerede i kommunernes økonomisystemer, og det er derfor blevet besluttet at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning fremover.

Hvordan får jeg besked om, at jeg har et gebyr eller mellemværende?

Du får et brev med oplysninger om betaling i e-Boks fra Gentofte Kommune. Borgere, der er fritaget for digital post, modtager almindelig brevpost. Du vil fortsat kunne følge dine gebyrer på din lånerprofil på genbib.dk eller i appen Biblioteket.

Hvordan betaler jeg gebyr og mellemværende?

Du betaler enklest dine gebyrer ved at logge ind på bibliotekets hjemmeside genbib.dk eller i appen Biblioteket. Herfra sendes du videre til ’Min betalingsoversigt’, hvor du kan betale med både betalingskort eller MobilePay.

’Min betalingsoversigt’ er Gentofte Kommunes betalingsløsning, og du bruger NemID/MitID til at logge ind.

Det er ikke længere muligt at betale fysisk på bibliotekerne.

Hvorfor kan jeg ikke se alle mine gebyrer på ’Min betalingsoversigt’?

Gebyrer og mellemværender fra før den 15. august 2022 bliver løbende overført til ’Min betalingsoversigt’, men der vil være en periode, hvor du ikke kan betale ældre gebyrer på den nye måde. Indtil de er overflyttet kommer der naturligvis ikke rykkere.

Jeg har spørgsmål til min regning. Hvem skal jeg spørge?

Har du spørgsmål til de biblioteksmaterialer, du skal betale for, så er du velkommen til at komme ned på dit lokale bibliotek eller kontakte Gentofte Bibliotekerne på 39 98 58 00.

Få overblik over takster for gebyr og erstatninger her 

Jeg har fundet et materiale, jeg har betalt erstatning for. Hvad gør jeg?

Har du betalt erstatning for et bortkommet materiale, som du pludselig finder, så kan du få dine penge tilbage. Dog kun hvis du har betalt inden for de seneste tre måneder. Kom ned på biblioteket med materialet, så vil personalet hjælpe dig videre.

Er det mere end tre måneder siden, du har betalt erstatningen, kan vi ikke tilbageføre betalingen.

Jeg er uenig i et gebyr eller i en erstatning. Hvad gør jeg?

Hvis du er uenig et gebyr eller i en erstatning, kan du udfylde nedenstående formular. Der er 5 arbejdsdages behandlingstid.

BEMÆRK!: Indsæt aldrig CPR-nummer eller følsomme oplysninger i formularen. Læs mere om behandlingen af persondata i vores privatlivspolitik.