faq

FAQ: Betaling af gebyr eller erstatninger

Har du fået besked i e-Boks fra Gentofte Bibliotekerne? Så er det fordi du har gebyr eller erstatning til betaling. Vi er i gang med at flytte opkrævning af gebyrer til Gentofte Kommunes centrale opkrævningsafdeling.

Hvornår overtager Gentofte Kommune opkrævning af gebyr og erstatning?

Vi har tidligere meldt ud, at overgangen til Gentofte Kommunes opkrævningsafdeling skulle ske 1. marts, men en teknisk forhindring hos en leverandør har forsinket projektet. Vi forventer at være i løbet af sommeren 2022, og efter overgangen vil al opkrævning ske via brev i e-Boks fra Gentofte Kommune. Borgere, der er fritaget for digital post, vil modtage almindelig brevpost.

Frem til overgangen kan du betale gebyr og erstatninger fysisk på bibliotekerne og med Mobile Pay via appen Biblioteket.

Hvordan betaler jeg gebyr og mellemværende?

Du kan betale med Mobile Pay via appen Biblioteket eller fysisk på bibliotekerne.

I løbet af sommeren vil al opkrævning blive samlet i Gentofte Kommune, og du vil derfor ikke kunne betale gebyrer eller erstatninger på biblioteket, via appen eller via genbib.dk. Med det nye system vil du modtage en opkrævning i e-Boks med oplysninger om betaling. Du vil fortsat kunne følge dine gebyrer på din lånerprofil på genbib.dk eller i appen Biblioteket.

Jeg har spørgsmål til min regning. Hvem skal jeg spørge?

Har du spørgsmål til de biblioteksmaterialer, du skal betale for, så er du velkommen til at komme ned på dit lokale bibliotek eller kontakte Gentofte Bibliotekerne på 39 98 58 00.

Få overblik over takster for gebyr og erstatninger her 

Hvorfor overgår opkrævningen til kommunen?

Der er kommet nye krav til, hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af kommunernes bibliotekssystem. Funktionerne findes allerede i kommunernes økonomisystemer, og det er derfor blevet besluttet at lade økonomisystemerne håndtere betaling og afstemning fremover.

Jeg har fundet et materiale, jeg har betalt erstatning for. Hvad gør jeg?

Har du betalt erstatning for et bortkommet materiale, som du pludselig finder, så kan du få dine penge tilbage. Dog kun hvis du har betalt inden for de seneste tre måneder. Kom ned på biblioteket med materialet, så vil personalet hjælpe dig videre.

Er det mere end tre måneder siden, du har betalt erstatningen, kan vi ikke tilbageføre betalingen.

Jeg er uenig i et gebyr eller i en erstatning. Hvad gør jeg?

Hvis du er uenig et gebyr eller i en erstatning, kan du udfylde nedenstående klageformular. Der er 5 arbejdsdages behandlingstid på en klage.

BEMÆRK!: Indsæt aldrig CPR-nummer eller følsomme oplysninger i formularen. Læs mere om behandlingen af persondata i vores privatlivspolitik.