Digte som kredser om den pludselige forståelse der kan komme til én, når drømme sender betydningsladede budskaber fra underbevidstheden
Placering
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Beskrivelse
Heri: Aldrig vil natten være nat ; Alt er besøg ; At gadernes grundsten ikke forandres ; Dagenes sindssyge ; De ældede træer ; Der ligger døde år ; Der ligger noget løst i søvnen ; Det er som med kroppen ; Disse væsner der går rundt i haverne ; Du boede her engang og stadig ; Du kan huske ; Du skal huske ; Et uset minde som du følger af sted ; Et væltet dyr ; Finder morgenen ; Forskrækket af larm ; Hun ser på sine fingre ; I disse mellemdøgn ; I mørket endnu ; I nat faldt verden ; I søvnens mistede rejse ; Jeg kommer hjem ; Jeg tænker på dig ; Kroppen i plaster ; Langsom opvågnen ; Man falder ind i sit hjem ; Man forstår ; Men væsnet ; Natdragten er skyernes ; Natten bød sig til ; Nogen griner i lejligheden ; Ofrer dagene til stilheden ; Om natten danses husene ; På dørtrinene hvor vi står ; Sekundviserens dryppende hane ; Sneen hvid og isnende ; Spilledåse ; Stort tegnet over vores år ; Tilværelsen som en velstillet sygdom ; Under nattens søvn ligger man ; Verden gives i glimt ; Vi kaster ikke skyggerne ; Ville bare gå
ISBN
8759512237
Udgave
1. udgave, 2. oplag (1999)
Omfang
55 sider
Forlag
Lindhardt og Ringhof
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Weekendavisen, 1999-03-31
Politiken, 1999-04-11
Politiken, 1999-04-11Information, 1999-03-26
Information, 1999-03-26Berlingske tidende, 1999-06-18
Kristeligt dagblad, 1999-06-21
Lektørudtalelse
Allerede titlen på Ditte Steensballes debutdigtsamling angiver de gennemgående temaer som hun har bygget sin bog op omkring. "Under nattens søvn ligger man:/ et udspændt dyr der/ mades med tavse billeder" hedder det i den tekst der fungerer som et motto for samlingens fire suiter af korte, titelløse digte. Søvnens og drømmens billeder lukker op for underbevidsthedens på én gang tavse men også betydningsladede billeder, hvor alt det jeget har kastet bort, eller troede at have glemt, vender tilbage i dunkle, foruroligende billeder: "Skyggen du ikke kan/ bevæge dig uden/ og omvendt". I denne mellemzone mellem drøm og vågen taler teksterne om hjemløshed/ensomhed, men også om øjeblikke af indsigt og oplevelsen af sammenhæng mellem krop og ord. Tematisk og stilistisk hænger DS's digte godt sammen. De definerer konsekvent et sprogligt rum og en menneskelig grundstemning, der dog i længden ikke undgår at virke en anelse for snæver og forsigtigt afventende. I debutsamlinger stritter udtryk og tema ofte i mange retninger. Det gør det absolut ikke her, og man kan ikke sige sig fri for at savne overraskelsen og det uforudsigelige