6 barske romaner om unge på flugt

Stærke og vigtige romaner, som kan læses af unge og voksne.

Det er (desværre) evigt aktuelle bøger, du ikke lægger fra sig uberørt, og de åbner op for diskussionen om den benhårde sandhed om børns liv i krig og deres videre flugt med livet som indsats.

De afghanske sønner (Elin Persson)

En skarp og vigtig roman om Rebecka der i sit sabbatår arbejder på et svensk asylcenter for uledsagede flygtningebørn. Historien giver et hjerteskærende indblik i hverdagslivet og uvisheden blandt de unge drenge Zaher, Hamid og Ahmed, og deres skæbner efter ankomsten til Sverige, set fra en ansats perspektiv.

Rebecka finder det svært på en gang være professionel og distanceret, men kan samtidig ikke andet end at lade sig påvirke af de unges situationer.

Elin Persson vandt i 2021 Nordisk Råds Børne- og Ungdomslitteraturpris med netop denne roman, som kan læses af både unge og voksne.

Det vi har mistet (Sarah Engell)

I en lille båd på vej over Middelhavet fra et land langt væk med krig, sidder to brødre sammen med en masse andre flygtninge. De er alle på flugt, og de har alle mistet enten før eller efter, de rejste. Det er den måde, de genkender hinanden på, som titlen referer til. 

Folk der har mistet håbet, en far der har mistet tre døtre, én er sprunget overbord, og en kvinde der selv har mistet sit ene barn og nu tager barnet, der har mistet sine forældre, til sig. Selv om situationen synes håbløs, skabes der i denne novelle et lille hul til tro og lys, hvor karaktererne kan ’mærke stjernernes lys helt ned i maven’.

Prinsen af Porte de la Chapelle (Annelise Drewsen)

Salar er 17 år og har fået sit tredje afslag på sin asyl-ansøgning i Sverige, og han er nødt til at flygte fra alt, hvad han kender til. Vi følger hans rejse ned gennem Europa og igennem hans hoved, hvor tankerne hober sig op med både de vigtige minder, og dem han ønsker at glemme.

Salar ender i Paris, hvor han møder Najib, og en barsk kamp for at opbygge et nyt hjem og et nyt liv begynder. Romanen er fiktiv, men bygger på virkelige hændelser og er superaktuel.

Zenobia (Morten Dürr og Lars Horneman)

Dürr og Horneman fortæller i denne minimalistiske, men dog ekstremt udtryksfulde visualisering, en historie om pigen Aminas tragiske flugt over Middelhavet fra et krigshærget Syrien. Titlen, Zenobia, var oprindeligt en syrisk dronning og kriger, der overvandt kejseren af Rom og aldrig siden underlagde sig nogen mand. Hver gang Amina har brug for mod på sin rejse, ser hun Zenobia for sig.

Med denne fortælling åbner tegneserie-makkerparret op for diskussionen om den benhårde sandhed om børns liv i krig og deres videre flugt med livet som indsats. Zenobia er prisbelønnet og oversat og udgivet i mere end 18 lande.

Æsel (Kristina Stoltz)

I Afghanistan har Taleban overtaget den landsby, hvor teenagebrødrene Nadeem og Farid bor. Grusomhed og rædsel tvinger dem til at tage flugten.

Undervejs møder drengene andre mennesker på flugt og støder på uforudsete forhindringer, der i takt med afstanden fra deres fædreland også sætter et definitivt punktum mellem barndommens lyse stemmer og glaskugler på fliserne og voksenlivet, hvor drengene på ny finder hinanden og ikke mindst dem selv. 

Uledsaget (Halfdan Pisket (red.))

Uledsaget er en virkelig flot tegneserieantologi med i alt fem små historier af nogle af de bedste danske tegneserieartister, og den efterlader et stærkt aftryk hos læseren. Historierne er baseret på interviews med børn fra Ollerup Asylcenter og spænder bredt i både de grafiske stiludtryk samt de vidt forskellige børn og deres historier.

Fortællingerne berettes fra de trygge asylhjem, hvilket skaber en skærende kontrast til deres beretninger, der både omhandler rædsler om krigen i deres hjemland, deres skræk under rejsen og usikkerheden for livet efterfølgende.

Materialer