7 skræmmende monstre på Filmstriben
Fra bloddryppende varulve til indre dæmoner – filmmonstre har gennem årene udviklet sig fra rene rædsler til spejlbilleder af vores frygt, psykiske lidelser eller samfundsproblemer. Vi har udvalgt 7 af de mest uhyggelige og komplekse monstre på Filmstriben.
Af Thomas Kastberg
1. Grev Orlok fra Nosferatu (1922)
F.W. Murnaus stumfilm fra 1922 er startskuddet for hele gysergenren og stadig i dag en af de bedste vampyr-film. Grev Orlok (spillet af ikoniske Max Schreck) er en skaldet vampyr med spidse ører, kløer som fingre og rotteagtige tænder.
Han bor i et gammelt slot i Transsylvanien og rejser til byen Wisborg, hvor han bringer død og pest med sig. Figuren er en uofficiel version af Bram Stokers "Dracula" og regnes som en af filmhistoriens mest ikoniske vampyrskikkelser.

2. The Pale Man fra Pans Labyrint (2006)
Den groteske børne-spiser The Pale Man fra Guillermo del Toros mørke fantasy mesterværk er den mest ikoniske og uhyggelige figur i filmen. I en mindeværdig scene får hovedpersonen, pigen Ofelia, til opgave at hente en kniv fra et rum, hvor The Pale Man sover. Han sidder ved et stort bord fyldt med mad, og Ofelia er blevet advaret om ikke at spise noget – hvis hun gør, vågner han.
The Pale Man er en skabning med hængende hud og ingen øjne i hovedet. De sidder i stedet i hans hænder, som han løfter op foran ansigtet for at se. Han bevæger sig langsomt, men truende. Den Blege Mand er, ifølge Del Toro, et symbol på institutionel ondskab, som f.eks. fascisme og den katolske kirkes mørkere sider – magtfulde systemer, der "spiser de uskyldige" og undertrykker frihed.

3. Gwoemul fra The Host (2006)
Gwoemul fra den koreanske monsterfilm The Host, er en muteret havskabning, der opstår som følge af ulovlig kemikalieudledning i Han-floden. Skabningen er stor, amfibisk og ekstremt smidig med en hale og kæber, der gør den til en effektiv dræber.
Den angriber mennesker og tager bl.a. en lille pige, hvilket sætter gang i filmens handling, hvor hendes familie forsøger at redde hende. Gwoemul symboliserer både miljøødelæggelse og regeringens inkompetente krisehåndtering.

4. The Prawns fra District 9 (2009)
I den sydafrikanske sci-fi kultfilm "District 9" instrueret af Neill Blomkamp er "The Prawns" (rejerne) en gruppe rumvæsner, der er strandet på Jorden – nærmere bestemt i Johannesburg.
Rumvæsnerne har fået det nedsættende navn, fordi de har et udseende, der minder om skaldyr eller insekter, især rejer. "The Prawns" repræsenterer marginaliserede og undertrykte grupper, og filmen er en stærk social kommentar, især med reference til apartheidtiden i Sydafrika.

5. The Babadook fra The Babadook
Monstret fra "The Babadook" er en skræmmende skikkelse, der både fungerer som et overnaturligt væsen og som en metafor for psykisk smerte og sorg. Babadook-monsteret er højt og sortklædt med en lang frakke og en høj, cylinderformet hat. Ansigtet er blegt og grotesk, ofte skjult i mørke, men når det ses, har det et uhyggeligt bredt smil og store, stirrende øjne.
Det bevæger sig på en uhyggelig næsten marionetagtig måde, og dets tilstedeværelse er ledsaget af en raslende eller kradsende lyd. Babadooken introduceres gennem en mystisk børnebog, som hovedpersonen Amelia læser for sin søn, Samuel. Bogen beskriver, hvordan "Mister Babadook" trænger sig på og aldrig kan slippe væk, når man først har givet ham adgang.
Monsteret symboliserer undertrykt sorg, traume og psykisk lidelse — særligt Amelias uløste sorg over sin mands død. Jo mere, hun forsøger at ignorere eller benægte monstrenes eksistens, desto stærkere og farligere bliver det.

6. The Pale Lady fra Scary Stories to Tell in the Dark (2019)
I André Øvredals overnaturlige gyser optræder The Pale Lady i det røde gangsystem på et hospital og forfølger karakteren Chuck. Hendes krop er stor og grotesk rund, hvilket gør hendes bevægelser langsomme og truende.
Ligegyldigt, hvor man løber hen, synes hun altid at komme tættere på. Hun har et bredt, alt for roligt smil og små stirrende øjne, og håret hænger glat og uplejet ned over skuldrene. Den langsomme uundgåelighed gør hende så meget mere uhyggelig end et hurtigt monster.

7. Monstrene fra Arcadian (2024)
Monstrene i den post-apokalyptiske action-horror film "Arcadian" er nataktive og udgør en konstant trussel mod de få overlevende mennesker, som må barrikadere sig hver nat for at undgå angreb.
Væsnerne beskrives som en fremmed art, der ankom til jorden under ukendte omstændigheder og næsten udslettede menneskeheden. De er nærmest menneskestore og har en primatlignende, men grotesk fremtoning. De er dækket af hår, har lange kløer og bevæger sig lynhurtigt med en bizar blanding af hunde-, abe- og insektlignende træk.
Når de er tæt på et offer, klaprer deres munde så hurtigt som et maskingevær. De er endvidere i stand til at grave tunneler og angribe fra uventede vinkler, hvilket øger deres trusselsniveau betydeligt.
