Biblioteket anbefaler: "Rumrejsen år 2001"

Hvad er mere oplagt end at slå tiden ihjel med fremtidsfilm? Rumrejsen år 2001 af mesterinstruktøren Stanley Kubrick leverer en af de mest overvældende og tankevækkende versioner af fremtiden, og så indeholder den det største spring frem i tid til dato på film.

Efter mødet med en mystisk sort monolit kaster en flok aggressive aber - måske i et øjeblik af nærmest guddommelig indsigt - en knogle højt op i luften, og der klippes til en satellit i rummet.

Kubrick omfavner menneskehedens historie

Med et enkelt klip befinder vi os et sted ude i fremtiden langt væk fra primitive aber og ufattelig tæt på højteknologiske rumstationer og den kunstigt intelligente rumskibscomputer HAL 9000. Med et enkelt klip omfavner Kubrick voluminøst hele menneskedens historie inklusive for- og fremtid. Så er tonen ligesom sat for en film, der tager favntag med de helt store spørgsmål om menneskedens oprindelse og skæbne.

Rumekspeditioner og en computer i trods 

Handlingen er hurtigt opsummeret, men ikke helt let at forstå: Den monolit, som aberne møder i begyndelsen af filmen, er der flere af, og de er omdrejningspunktet for de rumekspeditioner, som fylder en stor del af resten af filmen. Og så er der computeren HAL der begynder at modarbejde personalet om bord på rumskibet Discovery, og som Dr. David Bowman må overliste for at redde sit eget liv.

Visuelt højdepunkt

Men Rumrejsen år 2001 er heller ikke en film, man skal se kun for handlingens skyld. Faktisk er der lange passager, hvor der ikke rigtig sker noget. Man skal i stedet læne sig tilbage og lade sig overvælde af fantastiske scener og kompositioner. Rumrejsen år 2001 er måske Kubricks filmiske højdepunkt rent visuelt, og det skyldes ikke bare de mange betagende og imponerende special effects, der bestemt ikke synes forældede i dag, selvom det til næste år er 50 år siden, at filmen fik premiere.

Klassiske værker som musikalsk bagtæppe

Det skyldes også, at hver enkelt scene er skåret helt ind til benet. Ingen detaljer er overflødige. Det er en film, der skal sanses og kontempleres i sin til tider psykedeliske skønhed. Og så er musikken, som altid i Kubricks film, et kapitel for sig. Faktisk havde Kubrick fået komponeret musik til filmen, men mens han klippede den, brugte han store klassiske værker som musikalsk bagtæppe. Og det fungerede så godt, at han valgte at beholde det frem for den bestilte musik.

Rumrejsen år 2001 er en film, der inspirerer og provokerer gennem billeder og musik. Det er science fiction i sin absolut reneste og ypperste form.

Se filmen på Filmstriben.

Kubrick på Gentofte Hovedbibliotek i november

Gentofte Hovedbibliotek har koblet sig på den landsdækkende Kubrick Festival 2017 og har i november stort fokus på mesteren. I filmklubben vises otte film og man kan opleve flere foredrag.

Læs mere om bibliotekets Kubrick-arrangementer. 

Mattias Blicher er cand. mag. og ansat på Vangede Bibliotek