Foto: Scanpix

Biblioteket anbefaler: Bogen "Stemmeimitatoren"

14.03.24
"Stemmeimitatoren" er en mesterlig introduktion til Thomas Bernhards eminente forfatterskab. En bog fyldt med 104 fortællinger, der viser Bernhards musikalske tilgang til sproget og introducerer læseren til temaer, som død, morbid humor og kritik af borgerskabet.
Thomas Bernhard er en af de vigtigste østrigske forfattere i det 21.århundrede. I Østrig er han mest kendt som en kompromisløs satiriker og samfundskritiker, der har modtaget utallige vigtige litterære priser.
 
De seneste år er der udkommet en lind strøm af Bernhard-oversættelser i Danmark, og Stemmeimitatoren, der udkom på danske i 2023, er en fabelagtig indgang til Thomas Bernhards civilisationskritiske og musikalske forfatterskab.
 

Retsreportage og morbid humor  

I bogens 104 fortællinger møder vi kunstnere, professorer, videnskabsfolk og andet godtfolk, som har det til fælles, at de alle stifter bekendtskab med døden eller har en tragisk skæbne. I en af samlingens korteste fortællinger, Post, lyder hele fortællingen:
 
”Selv mange år efter vores mors død levererede posten de breve, der var adresseret til hende. Posten havde ikke bemærket hendes død”.
 
Døden er alle steder. Det er absurd og morbidt, men man kan som læser næsten ikke lade hver med at grine.
 
Andre steder har fortællingerne karakter af fabulerende retsreportager, som når fortælleren i Umuligt gengiver en dramatikers forsøg på at sagsøge en teaterdirektør, fordi dramatikeren selv opgiver sine egne principper og lader et stort teater spille sit skuespil. Og endnu mere absurd bliver det til sidst:
 
”Selvfølgelig krævede han også, at næsten fem tusind tilskuere, der i mellemtiden havde set hans skuespil, skulle give ham deres oplevelse tilbage”.
 

Den Bernhardske sætning

Hos Bernhard bliver erfaringer ofte det modsatte af det, vi ser på overfladen. Som en anden dramatiker erfarer i historien, Fornemmelse, hvor de lange Bernhardske sætninger banker det fast med gentagelser og retoriske figurer:
 
”Da han engang havde præsenteret en tragedie som en faktisk tragedie, var det endt i en kæmpe fiasko. Siden da holdt han fast i sit princip om altid at præsentere en komedie som en tragedie og en tragedie som en komedie, og succesen var hver gang sikker”.
 
Her møder læseren en klassisk Bernhard-sætning, hvor det absurde gentages og vendes om, men konstant udsiges, så man alligevel ikke kan lade være med at grine af hele situationen.
 

Borgerskabets tavshedskultur 

Den morbide humor, den kradse ironi og de lange sætninger, vi møder hos Bernhard, står i skarp kontrast til det, Bernhard kæmpede imod hele sit liv. Nemlig den fortrængning og evne til at tale om Østrigs egen historie.
 
Stærkest ses det i Østrigs rolle i nazismen under 2. verdenskrig, som det østrigske borgerskab skabte en tavshedskultur omkring.
 
For Bernhard blev de lange, knudrede og gentagende sætninger en måde at insistere på at påpege denne kultur. Men samtidig var det også en måde at vise, hvordan en hel civilisation nærmest havde berøringsangst over for at tale om de traumer, der gennemsyrede landets kultur.
 
Bernhard skrev paradoksalt nok kun om den alvorlige fortrængning ved at ironisere og bespotte den i lange og gentagende sætninger. Alligevel er der en musikalitet i fortællingerne, så man sluger den ene efter den anden. Og bogen skal netop læses for at opleve, hvordan Bernhard formår at gøre det knudrede og alvorlige til en morsom og nødvendig oplevelse.
 

Glimrende introduktion til Bernhard

Værket er en fremragende måde at komme ind i et forfatterskab og se, hvordan det kulturelle armod, som Bernhard harcelerede mod, findes i postvæsnet, hos dramatikere og videnskabsmænd og gennemsyrede den østrigske efterkrigstids verden.
 
Bogen er for læsere af oversete klassikere og litteratur med morbid humor og syngende samfundskritik. Det er desuden en fabelagtig introduktion til Thomas Bernhard for folk, der ønsker at stifte bekendtskab med en af det 21 århundredes største europæiske forfattere.
 

Foto: Scanpix

Thomas Bernhard

(1931-1989) har skrevet et utal af romaner, skuespil og en pristalebog. Bernhard har bl.a. vundet den prestigefyldte Georg-Büchner-Preis. Han levede det meste af sit liv med den sjældne lungesygdom sarkoidose.

På dansk foreligger en lang række af hans romaner bl.a. Gamle Mestre, Træfældning og Forstyrrelse samt det autobiografiske fembindsværk om Bernhards egen opvækst i Østrig under 2. verdenskrig og i efterkrigstidens Østrig.

Materialer