Biblioteket anbefaler "HHV, FRSHWN – Dødsknaldet i Amazonas" af Hanne Højgaard Viemose

01.07.19
En roman fyldt med nerve, nærvær og ægthed, men også galgenhumor, skræmmende og usandsynlige beretninger. Hanne Højgaard Viemose er en unik ny stemme i dansk litteratur, som man bør stifte bekendtskab med - hvis man da ikke er for sart.

Hanne Højgaard Viemose har tre romaner og en række identiteter på samvittigheden. Hendes bøger overskrider grænserne mellem fiktion og virkelighed og fletter ved brug af begge dele et univers sammen, der går igen i hendes tre romaner, som med fordel kan læses som en serie.

Debuten Hannah om blandt andet at plukke bananer i Australien. Toeren Mado, hvor hovedpersonen (Hanne, Hannah, Anne), tager fra Australien til Korea og får et barn, som hun ender med at efterlade hos faren og hans familie, og nu tredje roman HHV, FRSHWN, der tager os med til Amazonas og ud i junglen, men også til Island, som har været en gennemgående lokalitet gennem både Mado og HHV, FRSHWN.

I den seneste bog hedder hovedpersonen Hanne, når hun bor i Gellerupparken eller i København med sine to små drenge, og Anita, når hun som ung antropologistuderende rejser dybt ind i Amazonas jungle. Derudover nævnes også en Ann Virmosch, en Ana Viemoza og en Hanneh Veehmosch. Forfatteren har uden tvivl moret sig i skriveprocessen, og læseren morer sig højlydt under læsningen.

Forfatterrollen og et muligt modsætningsforhold mellem Gentofte og forfatterens hjemstavn Frederikshavn kommer vi i øvrigt tættere på i følgende scene:

”Min redaktør synes det er spændende når jeg skriver om min barndom.
- Sådan var det ikke i Gentofte, siger han (vi tilhører ca. samme generation).
- Nej, Frshwn i 80’erne var nok ikke som Gentofte, siger jeg (uden i øvrigt at vide noget om Gentofte, jo: Der ligger en Ikea), det var før værfterne lukkede, der var stadig gang i valutaslangen, svenskerslagsmål torsdag, fredag og lørdag nat, at rulle en svensker var et begreb, det var noget man gjorde, fandt en fuld svensker, fik et slagsmål i gang, det var piece of guldbagercake, at trække ham ind i en sidegade til Havnegade og rulle ham, dvs. at negle hans tegnedreng og smøger.
- Sådan gjorde vi ikke i Gentofte, siger min redaktør. – Men hvad lavede jeres forældre egentlig?
- Tjaa.
- Var de til møde i læseklubben?
- Tjo, eller på natarbejde på værftet.”


Og sådan skriver Højgaard Viemose en arbejdervirkelighed frem, der går over i den fattige kunstners kamp for at overleve økonomisk og få tid og råd til at skrive, mens hun flakker rundt både i verdens afkroge og i sit eget liv, som enlig mor efter skilsmissen fra den psykisk syge far til hendes to små drenge.

Resultatet er en tekst fyldt med nerve, nærvær, ægthed og nødvendighed, men også med skøre ordlege, galgenhumor og skræmmende og usandsynlige beretninger. Højgaard Viemose er en unik ny stemme i dansk litteratur, som man bør stifte bekendtskab med – hvis man da ikke er for sart.

Hanne Højgaard Viemose er født i 1977 i Frederikshavn, har gået på Forfatterskolen og er bachelor i antropologi og etnografi. Hun debuterede med romanen Hannah i 2011, som hun modtog Munch-Christensens debutantpris for.

Af litteraturformidler Christine Fur Fischer, Gentofte Hovedbibliotek.

Materialer